کتاب این ده راهکار برای بچه‌های دبستان



کد پست 104
دسته بندی خانواده
نویسنده علی اصغر عندلیب



خرید پیامکی و آسان با تخفیف ویژه:
جهت استعلام قیمت فعلی، موجودی کتاب و تهیه این کتاب و یا سایر کتاب های انتشارات شبنما تنها کافیست نام کتاب را به شماره تلفن 09127564990 پیامک کنید و یا از طریق پیام رسان ایتا بفرستید.

نکته مهم: امکان چاپ سفارشی کتاب ها(با آرم و متن سفارش دهنده در پشت جلد) فراهم می باشد.

خرید این کتاب ارزشمند از فروشگاه اینترنتی انتشارات شبنما، کلیک کنید



این ده راهکار برای بچه‌های دبستان
نويسنده:عندلیب ، علی‌اصغر
ناشر: شبنما
سال انتشار: 1400
شابک: 9786226147620
تعداد صفحات: 112
زبان: فارسی
نوبت چاپ: 1
شمارگان: 500
کد اختصاصی کتاب: 4001093


پیشگفتار کتاب «این ده راهکار برای بچه‌های دبستان»

«اعوذ بالله سمیع العلیم من شر الشیطان العین الرجیم»

تربیت یعنی رشد و پیشرفت، تربیت یعنی تغییر رفتار و رفتن در راهی جدید و اگر این رشد و تغییر در موجود مدنظر ما مثبت باشد می‌گویند آن موجود خوب تربیت‌شده است و اگر منفی و زشت باشد می‌گویند متربی ما بد تربیت‌شده اگر وقت بگذاریم و به طوطی حرف زدن یاد دهیم و طوطی برای ما سخن بگوید مردم می‌گویند طوطی را تربیت‌کرده است، اگر فیلی را یاد دهیم که پایش را روی شکم ما بگذارد ولی فشار ندهد و وزن چهار تنی خود را نگه دارد مردم می‌گویند فیل را تربیت‌کرده است. اگر فرزندانمان را باادب، باهوش، خوش‌اندام، سالم، خلّاق، بانشاط، مؤمن، فعال، انسان‌دوست، متواضع، خوش‌فکر و امیدوار رشد دهیم و تربیت کنیم مردم می‌گویند فرزندش را خوب تربیت‌کرده است، البته هرکدام از موارد بالا و پیشرفت در آن، موی انسان را سفید می‌کند و کار سختی است؛ ولی بسیار لذت‌بخش خواهد بود.
برای تربیت حیوان، گیاه و فرزندانمان باید وقت کافی در ساعات شبانه‌روز صرف کنیم، باید حوصله کافی برای این کار داشته باشیم و از راه‌های تربیت و رشد متربی آگاهی لازم و دانش کافی را پیداکرده باشیم. البته در حین کار و طول زندگی هم می‌شود آگاهی و علم لازم را تکمیل کرد اما باید انگیزه و اراده انجام کار را داشته باشیم و بدانیم قصد تربیت انسان راداریم.
برای کسب آگاهی و دانش لازم برای تربیت مکتب‌های مختلف جهانی راه‌هایی را برای مربیان بیان کرده‌اند و برای تکمیل آن تلاش زیادی کرده‌اند و مربیان را در این زمینه راهنمایی کرده‌اند در کتب و یا کلاس‌های تربیتی و روان‌شناسی به دیگران اعلام داشته‌اند به‌عنوان‌مثال روان‌شناس بزرگ کودک آقای پیاژه  بیان کرده‌اند گروهشان تحقیقات بسیاری روی رفتار پدران و مادران انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که اگر می‌خواهید رفتار خوبی را در کودکانتان شاهد باشید ابتدا خودتان به آن رفتار و کردار عمل کنید و در رفتار خود پدر و مادر ایجاد گردد سپس در شاگردان نیز شاهد آن خواهیم بود و یا روان‌شناس فروید  می‌گوید نباید چیزی را از بچه‌ها منع کنیم و از دست کودک چیزی را بگیریم، مثلاً کبریت، سوزن، چاقو و... و باید آن وسایل را از میدان دید کودک دور کنیم و درصورتی‌که آن وسیله مشکل بزرگ و خطر زیادی ایجاد می‌کند از او بگیریم و در موارد جزئی نیازی به گرفتن نیست و کودک تجربه مستقیم می‌کند و از خطرات آن آگاه می‌شود علی7  در شرح نامه 31 نهج‌البلاغه خطاب به امام حسن7 می‌فرمایند:
فرزندم در تربیت تو شتاب کردم پیش از آنکه دل تو سخت گردد و عقل تو به چیز دیگری مشغول گردد تا به استقبال کارهایی بروی که صاحبان تجربه، زحمت آزمون آن را کشیده‌اند و تو را از تلاش و یافتن بی‌نیاز ساخته‌اند. گفته‌ی امام7 مربوط به پدر و مادرانی است که فرزند تربیت می‌کنند.
گفته‌های محققین و علما و روان‌شناسان و هم‌چنین کسانی که به علم زوال‌ناپذیر و پایدار وصل هستند و هیچ شکی در انجام آن کارها نیست می‌تواند ما را در رشد و پیشرفت و تربیت فرزندان یاری نماید.
البته در کسب علم و دانش و فرزند پروری باید توجه کنیم که بعضی از مکاتب راه‌های رسیدن به دانش و تربیت فرزند را فقط به خود و تجربه و تحقیقات مادی محدود کرده‌اند و یا از مکتبی گریخته‌اند و به چیز دیگری دست انداخته‌اند به‌عنوان‌مثال مردم غرب برای فرار از ظلم افراد دین‌دار کلیسا و کج‌راهه‌ی افراد دین‌دار به راه دیگری پناه برده‌اند که ضد آن باشد و مکتب لیبرالیسم  را به وجود آورده‌اند و نتیجه‌ی آن فروپاشی خانواده، خودکشی، فساد جنسی و فکری و زوال اخلاق بوده که اگر به‌صورت مطلق بیان نکنیم می‌توان گفت که درصد بسیاری از مردم را که به دنبال خود برده‌اند با این مشکلات همراه کرده‌اند و فرزندانی که در این مکاتب رشد می‌کنند نیز در آینده دارای مشکل خواهند بود و خواسته‌ی پدر و مادرها را اجابت نمی‌کنند و به بیراهه یا راه نامناسب خواهند رفت. در کل تمام بزرگان بیان می‌کنند که برای پیدا کردن علم و دانش کامل و طریقه‌ی تربیت فرزند باید به منابع بزرگ و بدون نقص دسترسی پیدا کرد. خداوند متعال در سوره طه آیه‌ی 124 می‌فرمایند: هر کس از هدایت من روی گرداند برای او زندگی تنگ و دشوار خواهد بود و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم. پس لازم است علاوه بر تکیه بر عقل و فکر و دانش خود به دانش بزرگان دین مانند حضرت موسی7، عیسی7، پیامبر اسلام6 نیز توجه نماییم.
رقبای تربیتی قوی هستند و برای خود دلایل محکمی بیان می‌کنند و برای مقابله با روش زندگی دینی توجیهاتی دارند.

باید توجه داشته باشیم که مسائل کلی و چارچوب اصلی را از یک مکتب بزرگ و بدون نقص بگیریم و مسائل ریز و جزئی را نیز از بزرگان آن مکتب جویا باشیم و افراد موفق در فرزند پروری را در آن مکتب پیدا کنیم و از گفته‌ها و اعمال و کردار آن‌ها استفاده کنیم به‌عنوان‌مثال در مکتب اسلام و آخرین دین الهی شخصیتی مانند علی7 وجود دارد که در فرزند پروری بسیار موفق بوده‌اند و درجایی فرموده‌اند: سخن چون داروست اندکش سودبخش و بسیارش کشنده است. پس لازم نیست در تربیت فرزند از تذکرات بسیار و پی‌درپی و خسته‌کننده استفاده کنیم و جوانان را از خود دور کنیم.
در تربیت فرزند از سخن بسیار بپرهیزیم و به‌اندازه بگوییم و بیشتر در رفتار خود آن اعمال و رفتار را نشان دهیم همان‌طور که امام صادق7 فرموده‌اند: مردم را راهنمایی کنید با اعمال خود نه با زبان خود. بچه‌ها هرلحظه با ما هستند و اعمال ما را ضبط می‌کنند فرزند ما از ما جدا نیست. او خود ماست اما در اندازه کوچک‌تر، البته در تربیت فرزند محیط اجتماعی و ژن که از اجداد ما به ارث رسیده نیز می‌تواند مؤثر باشد.
توجه به تجربیات بزرگان مانند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، توجه به مسائل ماوراءالطبیعه که شاید آن‌ها را بی‌اثر یا کم اثر بدانیم نیز بسیار مهم است.
خداوند متعال در سوره ناس می‌فرمایند: بگو پناه می‌برم به پروردگار مردم، به پادشاه مردم، به معبود مردم، از شرّ و زیان وسوسه‌گر کمین گرفته و پنهان، آنکه همواره در سینه‌های مردم وسوسه می‌کنند، از جنیان و آدمیان. ما باید علاوه بر توانائی‌ها‌ی خود به دیگر موجودات نیز معتقد باشیم و بدانیم که آن‌ها نیز در زندگی ما مؤثر هستند و بدانیم آن موجودات با ما و در میان ما زندگی می‌کنند و می‌توانند برای ما مفید یا مضر باشند.
فرزند پروری از هنرهای بسیار مهم و بزرگ است که خداوند متعال به ما انسان‌ها عطا فرموده و کسانی که این هنر را ظهور دهند سربلند خواهند بود.

زندگی صحنـه‌ی یکتای هنرمنـدی ماست
هرکسی نغمه‌ی خود خواند و از صحنه رود
صحنـــه پیــوستــه به‌جـــــــاست
خرم آن نغمه که مردم بسپـارند به یـــاد

عندلیب
زمستان 1399



دیدگاه پست


لینک: گزارش مشکل پست

siteMap - Design by QooSoft