کتاب سیاست‌گذاری خبری در رسانه: مطالعه موردی خبرگزاری ایسکانیوز



کد پست 125
دسته بندی رسانه
نویسنده علی‌رضا زارع شهرآبادی، سیدعلی‌محمد رضوی



خرید پیامکی و آسان با تخفیف ویژه:
جهت استعلام قیمت فعلی، موجودی کتاب و تهیه این کتاب و یا سایر کتاب های انتشارات شبنما تنها کافیست نام کتاب را به شماره تلفن 09127564990 پیامک کنید و یا از طریق پیام رسان ایتا بفرستید.

نکته مهم: امکان چاپ سفارشی کتاب ها(با آرم و متن سفارش دهنده در پشت جلد) فراهم می باشد.

خرید این کتاب ارزشمند از فروشگاه اینترنتی انتشارات شبنما، کلیک کنید


شماره اختصاصی کتاب: 4011112   
موضوع: علوم اجتماعی، دانشگاهی، رسانه، سیاست‌گذاری  
سیاست‌گذاری خبری در رسانه  
علی‌رضا زارع شهرآبادی، سیدعلی‌محمد رضوی  
رقعی، 149 صفحه / چاپ اول، 1401 / 88000 تومان  
شابک: 8-82-6147-622-978  
توضیحات: مطالعه موردی خبرگزاری ایسکانیوز



پیشگفتار کتاب «سیاست‌گذاری خبری در رسانه: مطالعه موردی خبرگزاری ایسکانیوز»

آگاهی‌بخشی را می‌توان از مهم‌ترین دلایل پیدایش وسایل ارتباطی عنوان نمود؛ به شکلی که اصلی‌ترین کارکردی که از رسانه‌ها از اولین روزهای تشکیل آن‌ها انتظار می‌رفت، پاسخ به نیاز اطلاعاتی در محیط‌های انسانی بوده است.
بنابراین رسانه‌ها با «خبر»، یا گزارش و تحلیل رویدادها، پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. اهمیت خبر برای رسانه‌ها تا بدان پایه است که در تاریخ رسانه‌های جمعی همیشه خبر عنصری تعیین‌کننده بوده است؛ به نحوی که نگاه به اخبار در طول تاریخ مطبوعات در غرب، مشخص‌کنندة هر یك از دوره‌های تاریخی آن محسوب می‌گردد.
تحولات اجتماعی- سیاسی، ظهور و افول صنایع عظیم رسانه‌ای و حتی تحولات وسایل ارتباطی تحت تأثیر خبر و شیوه انتقال آن بوده‌اند و بر آن تأثیر گذاشته‌اند. به این معنا، خبر در دل شرایط اجتماعی- سیاسی- فرهنگی و اقتصادی شکل گرفته و هرگز به‌صورت پدیدهای عینی، خالص و مورد وفاق وجود نداشته است. گروه‌های مختلف ذینفعان و تولیدکنندگان خبر بر اساس زاویه دید و منافع خود دست به تولید اخبار می‌زنند تا گفتمان موردقبول خود را با پشتوانه‌ای از اخبار و اطلاعات همسو تقویت کنند.
در ایران نیز بررسی تاریخ یک‌صد سال گذشته، نشان از آن است که رسانه‌های خبری یکی از اصلی‌ترین بازیگران تحولات تاریخی کشور بوده‌اند، در عین حال که خود از این تحولات تأثیر پذیرفته و نگاه باز و بسته در عرصه خبررسانی را از رهگذر این تحولات تجربه نموده‌اند. در واقع به دلیل اهمیت پیدا کردن افکار عمومی در دوران جدید، در ایران نیز دولت‌ها همیشه سعی نموده‌اند که برای در اختیار گرفتن حمایت افکار عمومی برای جلو بردن اهداف خود، بازتعریف خود را از رویدادها به‌عنوان بازتعریف اصلی، در مقابل بازتعریف‌های رقیب رسانه‌های دیگر، به مخاطب عرضه نمایند.
در حقیقت اهمیت یافتن افکار عمومی، مخاطب را به عنصری کلیدی در چشم‌انداز رسانه‌های خبری تبدیل کرده است و تمام تلاش رسانه‌ها برای تصاحب مخاطبان به کار بسته شده است.
امروزه در سپهر رسانه‌ای کشور شاهد حضور رسانه‌های جهانی و رسانه‌های رقیب هستیم که روایت‌های متفاوتی با گفتمان‌های خبری متفاوت از رویدادها مطرح می‌کنند و مخاطب ایرانی نیز در کنار دسترسی به گفتمان خبری رسانه‌های رسمی و داخلی، به آن گفتمان‌ها هم دسترسی دارد. اطلاعات به دست آمده از تحقیقات گوناگون، نشان‌دهنده آن است که در اغلب مواقع و در محیط رسانه‌ای کشور، غلبه با رسانه‌های خبری جریان اصلی داخلی می‌باشد.
در واقع داده‌های پژوهش‌های کمی نمایانگر اطمینان و استقبال بالای مخاطبان به رسانه‌های داخلی است و درعین‌حال، همین داده‌ها اقبال روبه رشد مخاطبان به گزینه‌های جایگزین (رسانه‌های خبری جایگزین دیگر به‌خصوص تلویزیون‌های ماهواره‌ای) را نیز نشان می‌دهد؛ اما در این شرایط راهبرد مطلوب سیاست‌گذاری خبری در رسانه خبری چیست و چگونه می‌توان آن را تقویت و ارتقا داد؟
باید با بررسی مصداقی سیاست‌گذاری‌های خبری در رسانه‌ها به این مهم پرداخته شود که در حقیقت مسئله اصلی این پژوهش نیز همین نکته اصلی یعنی بررسی راهبردهای مطلوب سیاست‌گذاری خبری در رسانه‌ها می‌باشد.



دیدگاه پست


لینک: گزارش مشکل پست

siteMap - Design by QooSoft