﷽
خرید پیامکی و آسان با تخفیف ویژه:
جهت استعلام قیمت فعلی، موجودی کتاب و تهیه این کتاب و یا سایر کتاب های انتشارات شبنما تنها کافیست نام کتاب را به شماره تلفن 09127564990 پیامک کنید و یا از طریق پیام رسان ایتا بفرستید.
نکته مهم: امکان چاپ سفارشی کتاب ها(با آرم و متن سفارش دهنده در پشت جلد) فراهم می باشد.
خرید این کتاب ارزشمند از فروشگاه اینترنتی انتشارات شبنما، کلیک کنید
شماره اختصاصی کتاب: 3971036
موضوع: مدیریت
مدیریت دانش: نظریهها و مدلها
شهلا سهرابی، روحاله فلاح
وزیری، 199 صفحه / چاپ اول، 1397
قیمت ویرایش جدید: 158.000 تومان
شابک: 5-09-6147-622-978
سخنی با خوانندگان کتاب مدیریت دانش: نظریه ها و مدل ها
امروزه اهمیت علم و دانش بر کسی پوشیده نیست، بهطوری که در رابطه با علم و دانش، مدیریت دانش، انواع دانش، تسهیم دانش و بهطورکلی اهمیت دانش، اندیشمندان و محققان کتاب و مقالات متعددی را در داخل و خارج به چاپ رساندهاند. آنها، دانش را جایگزین نهایی تولید، ثروت و سرمایه پولی و مهمترین عامل جهت کسب مزیت رقابتی در دنیای امروز میدانند.
تعریف علم در مکاتب مختلف متفاوت است، البته وجه مشترکی نیز بین همه آنها وجود دارد و آن این است که همه به دانستن چیزی که انسان قبلاً نمیدانست، علم میگویند، اما اسلام تنها دانشی را علم مینامد که جهت توحیدی داشته و بر خوف و خشیت افراد بیفزاید؛ لذا قرآن کریم در آیه 28 سوره فاطر میفرماید: «إِنَّما یخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ؛ از میان بندگان خدا، تنها عالمان از او مىترسند.» و در روایات متعددی از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «کفَى بِخَشْیةِ اللَّهِ عِلْما؛ علم برای خشیت و ترس از خدا کافی است.»(بحارالأنوار، ج2، ص27).
همه مکاتب بشری و ادیان آسمانی بر کسب علم و دانش تأکید دارند و پیشرفت و ترقی در مسیر علم را افتخارآمیز میشمرند. لکن بدون تردید دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیین دیگری به علم بها داده و انسانها را به تعلیم و تعلّم فراخوانده است.
دهها آیه در قرآن کریم و صدها حدیث در مجموعه ارزشمند سخنان اهلبیت(علیهمالسلام) در بیان اهمیت علم، جایگاه، تعریف، اقسام، شرایط و مسائل علم و آموزش و نیز مذمت جهل و آثار آن آمده است. با نگاهی گذرا به این مجموعه با ارزش و مقایسه آن با دیگر مکاتب، میتوان دریافت که هیچ مکتبی این همه توصیف و تأکید، آن هم با این مضامین بلند و نورانی درباره علم ندارند. اهمیت علم و علمآموزی از دیدگاه قرآن کریم تا حدی است که تعلیم بشر توسط پیامبران را هدف بعثت آنان ذکر کرده است. در سوره آلعمران آیه 64 میفرماید:
" لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَکیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکتابَ وَ الْحِکمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ"(سوره آلعمران، آیه 64)
خداوند بر مؤمنان منت نهاد [نعمت بزرگى بخشید] هنگامى که در میان آنان، پیامبرى از خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد هر چند پیش از آن، در گمراهى آشکارى بودند.
اسلام مطلقِ دانستن را علم نمیشمارد، بلکه علم را بهعنوان یک واژه مقدس در جهت رشد، تعالی و سعادت بشر به خدمت میگیرد بنابراین از نظر اسلام جهتگیری الهی شرط علم است.
همچنین در رابطه با برتری جایگاه علما در آیه 11 سوره مجادله میفرماید:
یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ؛ (سوره مجادله، آیه 11)
خداوند کسانى را که ایمان آوردهاند و کسانى را که علم به آنان داده شده درجات عظیمى مىبخشد(ترجمه مکارم، ص543).
بنابراین همانگونه که ذکر شد دین مبین اسلام بیش از هر دین و آیین دیگری به علم و دانش و فراگیری آن بها داده و انسانها را به علمآموزی و یادگیری و انتشار علم فرا خوانده است، آنجا که امام صادق(ع) میفرمایند:
«انّ لکل شئ زکاة و زکاة العلم ان یعلّمه اهله»
براى هر چیزى زکاتى است و زکات علم، تعلیم به کسانى است که اهلیّت آن را دارند.(تحف العقول 364).
قرآن کریم و تعالیم دین مبین اسلام و احادیث اهلبیت علیهمالسلام مملو از اینگونه مضامین ارزشمند است که برخلاف نظریه و تئوریهای مطرح شده در رابطه با علم و مدیریت دانش، ازلی و ابدی است و هرگز خللی در آنها وارد نخواهد شد و روز به روز با پیشرفت علم و تکنولوژی ارزش آنها بیش از پیش بر عالمان آشکار خواهد شد. بنابراین مؤلف علاوه بر مطالعه کتب و مقالات منتشر شده در زمینه دانش که توسط صاحبنظران به چاپ رسیده سیر در معانی والای علم و دانش در آیات و روایات اهلبیت علیهمالسلام را بهعنوان برترین راهنمای بشری برای کلیه اساتید گرامی و دانشجویان محترم علاقهمند به موضوع دانش و مدیریت ضروری میداند.