﷽
خرید پیامکی و آسان با تخفیف ویژه:
جهت استعلام قیمت فعلی، موجودی کتاب و تهیه این کتاب و یا سایر کتاب های انتشارات شبنما تنها کافیست نام کتاب را به شماره تلفن 09127564990 پیامک کنید و یا از طریق پیام رسان ایتا بفرستید.
نکته مهم: امکان چاپ سفارشی کتاب ها(با آرم و متن سفارش دهنده در پشت جلد) فراهم می باشد.
خرید این کتاب ارزشمند از فروشگاه اینترنتی انتشارات شبنما، کلیک کنید
شماره اختصاصی کتاب: 3971039
موضوع: بازاریابی، گردشگری
نقش آمیختههای بازاریابی در توسعهی گردشگری روستایی
سعیده قادرلو
وزیری، 173 صفحه / چاپ اول، 1397
قیمت: 82.000 تومان
شابک: 2-3-99184-622-978
پیشگفتار کتاب نقش آمیختههای بازاریابی در توسعهی گردشگری روستایی
بنابر آمار بانک جهانی، در سال2000 تعداد گردشگران در سراسر جهان بالغ بر701 میلیون نفر و از این طریق مبلغی حدود 475 میلیارد دلار به طور مستقیم وارد چرخه اقتصادی جهان شده است و پیشبینی میشود این رقم در سالهای 2010 و 2020 به ترتیب 1550 و2000 میلیارد دلار برسد. نباید از این امر غافل شد، زیرا چرخه عظیم مالی که به طور غیرمستقیم حول صنعت گردشگری میچرخد، به مراتب از درآمدهای مستقیم این صنعت بر اقتصاد جهانی اثرگذارتر است، زیرا بخش مهمی از خریدها، خدمات، کارهای عمرانی و... با صنعت گردشگری ارتباطی تنگاتنگ دارد، در حالی که به حساب این صنعت گذاشته نمیشود و محاسبه درآمدهای غیرمستقیم صنعت گردشگری عملاً بسیار مشکل است.
یکی از انواع گردشگری، گردشگری روستایی میباشد، از آنجایی که کشورمان از لحاظ داشتن جاذبههای طبیعی و مناطق فراوان و بکری که دارد این نوع از گردشگری انتخاب گردید تا با بیان مبانی آن و فرصتها و محدودیتهای آن و چالشهایی که در این بخش از گردشگری هست و استفاده از مؤلفههای بازاریابی برای توسعهی این بخش از گردشگری گامی هر چند ناچیز برای رشد و توسعه این صنعت برداشته شود.
از آنجایی که کشورمان از لحاظ داشتن شرایط بالقوه گردشگری روستایی و وجود جاذبههای بسیار زیادی میباشد و این نیاز برای استفاده هر چه بیشتر از روشهای نوین بازاریابی برای جذب بیشتر گردشگران به مناطق روستایی حس میشود. بازاریابی گردشگری را اساساً میتوان فرآیند عرضه خدمات به منظور تأمین تقاضای توریستها در بازارها و مقاصد گردشگری بیان کرد. بازاریابان گردشگری باید در موضعی قرار گیرند که قدرت و شناسایی دینامیک نظام گردشگری را داشته باشند. در تحلیل گردشگری از منظر بازاریابی باید نیازهای اساسی در زمینه کنترل تقاضا در بازارهای پیچیده شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
محصول گردشگری روستایی که به صورت کالا و خدمت باید مطابق با مزایای مورد نظر مشتری باشد قیمت باید متناسب با توانایی گردشگر باشد. این خدمات باید در دسترس گردشگران قرار گیرند تا در تصمیم برای انتخاب آن دچار مشکل نشود و در نهایت تبلیغات لازم نیز انجام گیرد تا گردشگران بالقوه از وجود چنین خدماتی با خبر شوند. مفهوم آمیخته بازاریابی در محیطهای غیر قابل کنترل میتواند بازدهی مناسبی داشته باشد.
از عمده مسائل مطرح شده در رابطه با این موضوع این است که در بازار رقابتی گردشگری، آمیختههای بازاریابی چه نقشی در میزان جذب بیشتر گردشگر به مناطق روستایی و توسعهی گردشگری روستایی دارند؟
گردشگري روستايي داراي مزاياي بسياري است و ميتواند جزو گزينههاي مناسب براي كسب درآمد و اشتغالزايي و ايجاد تغييرات مثبت در درآمد روستايي در نظر گرفته شود.
گردشگري و توسعهی آن ابزاري ضروري براي برنامهريزی توسعه و روستاها به شمار ميآيد.
همچنین اغلب بنگاههای عرضه کننده محصولات گردشگری اندازههای کوچک دارند. و بالاخره عرضه شایسته یک محصول مثلاً اقامت در یک هتل به شدت به نحوه خدمترسانی سایر بخشهای مرتبط وابسته(حمل و نقل، راهنما و...) است، عدم توفیق هر یک از این بخشها در ارائه خدمات مناسب میتواند بطور مستقیم تقاضا برای سایر این فعّالیّتها را مختل نماید و از این رو گردشگری را صنعت چتری میخوانند.
موفّقیّت این بنگاههای فعال به نحوه عرضه و معرفی محصول آنها بستگی دارد و اینجاست که مفهوم بازاریابی به مسئله وارد میشود.