کتاب پژوهشی در هفت دستگاه موسیقی اصیل ایرانی



کد پست 84
دسته بندی فرهنگی
نویسنده غلامحسن سوری کرزانی



خرید پیامکی و آسان با تخفیف ویژه:
جهت استعلام قیمت فعلی، موجودی کتاب و تهیه این کتاب و یا سایر کتاب های انتشارات شبنما تنها کافیست نام کتاب را به شماره تلفن 09127564990 پیامک کنید و یا از طریق پیام رسان ایتا بفرستید.

نکته مهم: امکان چاپ سفارشی کتاب ها(با آرم و متن سفارش دهنده در پشت جلد) فراهم می باشد.

خرید این کتاب ارزشمند از فروشگاه اینترنتی انتشارات شبنما، کلیک کنید


شماره اختصاصی کتاب: 3981073
موضوع: فرهنگی، موسیقی
پژوهشی در هفت دستگاه موسیقی اصیل ایرانی
غلامحسن سوری کُرزانی
وزیری، 420 صفحه / چاپ اول، 1398
قیمت:  345.000 تومان(بدونCD)
شابک: 5-38-6147-622-978



دیباچه کتاب «پژوهشی در هفت‌ دستگاه موسیقی اصیل ایرانی
قسمت اول:
تقدیم به مادرم و همه مادران دنیا که اولین آموزگاران موسیقی دوران زندگی‌‌مان هستند.
راستی بالاترین آموزگاران زندگی‌‌اند.
لای‌‌لای مادران ممکن است برای اطرافیان ناخوشایند باشد ولی برای کودکانشان عالی‌‌ترین، گوش‌‌نوازترین و روح‌‌افزاترین ترانه است.
و سپاس از پدرم که مقامات موسیقی را هنگام تدریس کتاب نصاب سبیان که آن روزها قبل از رفتن به مدرسه در منزل و بعد از رفتن به مدرسه به من آموختند.
به‌ویژه که آواز ابوعطا، شهناز و بیات ‌‌ترک را با من هم‌‌خوانی می‌‌کرد که بتوانم روش مؤذن بودن را بیاموزم.
می‌‌گفت بعد از گرفتن دیپلم باید روحانی شوی و لباس روحانی بپوشی و هنگام منبر رفتن، خوب است به‌محض این‌‌که در منبر جای گرفتی با توجه به حال و هوای مجلس، شعری از شعرای سلف را در یکی از مقامات موسیقی آغاز کنی و در پایان گریزی هم به صحرای کربلا بزنی و در مایه حزین یا مویه منبر را تمام کنی.
همیشه شیوه‌‌ی اذان‌‌گویی آقایان رحیم مؤذن‌‌زاده و محمد آقائی را به من گوشزد می‌‌کرد که در بیات‌‌ترک اجرا می‌‌کردند.
الحق که تن صدای این دو نفر در تمام کشورهای اسلامی نظیر ندارد.
خودم نیز زمانی که فرزندانم کودک بودند، با توجه به این‌‌که دستی در موسیقی ایرانی داشتم و هنوز کمی دارم، برایشان لای‌‌لای پدرانه در یکی از گوشه‌‌های موسیقی زمزمه می‌‌کردم. با این کار هم درس موسیقی‌‌ام را دوره می‌‌کردم و هم فرزند دلبندم را به خواب خوش می‌‌بردم.

قسمت دوم:
با سپاس از آفریدگار گیتی که به آدم نیروی خردورزی و خرداندیشی داد تا بتواند هر آنچه را که در اندیشه و منش دارد بگوید، بنویسد، بنوازد، شاد باشد و دیگران را نیز شاد کند.
ارج نهادن به آموزگاران شایسته‌‌ی آنان است و بر شاگردان بایسته است که این مهم را انجام دهند. چنین است که از دو استاد بزرگوارم، نخست جناب استاد حاج سید علی توکلی رودباری، استاد زبان پارسی و عرب که به‌ هنگام بازنویسی این کتاب در سال‌های ۱۳۹۴ تا 1398 هرگاه می‌خواستم سخنم را به‌جایی استوار کنم که لغزشی در آن نباشد، از او می‌پرسیدم(به‌ویژه مواردی از قرآن مجید و گفتار بزرگانی چون مولانا.)
دوم از جناب استاد حسین طیبی نوازنده ویلن و چند ساز ایرانی دیگر، ایشان بازمانده‌ای از نوازندگان هم‌طراز خود همچون حبیب‌اله بدیعی، مهندس همایون خرم، اسداله ملک و پرویز یاحقی هستند که صدها هنرآموز را به استادی رسانده‌اند.
جناب استاد طیبی از سال‌های1330 خورشیدی تاکنون که سال 1398 می‌باشد، در نواختن ویلن و آهنگسازی برای بسیاری از ستارگان موسیقی ایرانی چون حسین خواجه امیری(ایرج) و اکبر گلپایگانی و بانوانی بدون جایگزین چون هایده، مهستی و دیگران کوشیده‌اند و کارنامه هنری پُرباری دارند.
کتاب «پژوهشی در هفت‌دستگاه موسیقی اصیل ایرانی) برای اولین بار در ایران با چند برنامه آموزشی در یک لوح فشرده منتشر می‌شود که بر روی آن از هفت‌دستگاه موسیقی ایران یک درآمد، یک آواز و یک چهارمضراب راهگشای شیفتگان موسیقی خواهد بود. همچنین لوح فشرده دیگری از نواهای ویلن ایشان و نگارنده به همراه کتاب موجود می‌باشد.
دوستداران و هنرجویان علم موسیقی ایرانی، آنچه را که سال‌ها از رفتن به آموزشگاه‌ها و دانشکده‌های موسیقی نتوانسته‌اند به دست بیاورند، با گوش دادن به این هر دو لوح فشرده و خواندن کتاب، به دست خواهند آورد.

قسمت سوم:
از مدیرمسئول توانا و فرهیخته‌ی انتشارات شبنما جناب آقای امید طاهرنژاد بابت پیگیری و چاپ کتاب حاضر قدردانی ویژه دارم.

غلامحسن سوری- کُرزانی


دیدگاه پست


لینک: گزارش مشکل پست

siteMap - Design by QooSoft